C.E.L.L.
The Booth => X-Sample => Topic started by: brambo on November 12, 2009, 01:17:03 PM
-
topic voor algemene vragen wat muziek maken aangaat...
hoe kan ik .... een vocal uitknippen uit een stuk geluid waar er nog bijgeluiden zijn (muziek, Fx)... kan dat? en zoja hoe doe ik het? :think:
gisteren extreem vette sample gehoord dat ik wil gebruiken in een nummer maar veel te veel bijgeluiden :cheersad: en acapella zoeken zal niet lukken met dat het uit een serie komt :)
iemand? :pray:
-
ja idd zou ik ook wel is willen weten :biggrin:
Heb wel is ghoord van n prog da geluiden uit films kon knippen etc, maar zal is navragen of't ook bijgeluiden kan dempen of verwijderen
-
dat is idd niet zo moeilijk (met Format Factory kan je gelijk wat om zetten naar WAV en dan knippen maar) 't zijn die bijgeluiden weg doen die moeilijk is :think:
-
volgens mij is da nie mogelijk
ma moestet toch zo zijn, ben altijd geïnteresseerd in de werkwijze...
-
Nuendo was't, nog niet echt mee gewerkt maar is't daarmee ni mogelijk?
Twijfel er ook aan, maar gekunt u achtergrondgelid misschien zodanig vervormen of dempen da't nog acceptabel klinkt :mrgreen:
-
Kijken op welke frequentie uw stem zich voordoet en de rest wegfilteren?
The voiced speech of a typical adult male will have a fundamental frequency of from 85 to 155 Hz, and that of a typical adult female from 165 to 255 Hz
En dan hopen dat de andere geluiden niet teveel in die frequency range voorkomen :)
-
als ge da paar keer doe ga 't wel lukken denk ik.
-
k denk dat dat nooit van zn leven gaat lukken...filteren zou eventueel een beetje kunnen helpen maar ik denk niet dat ge daar echt goede resultaten mee zult halen. Maar uw eigen acapella's maken lukt nog wel als ge een track hebt met vocals en een instrumental van die track die EXACT hetzelfde is...Zelf is het mij maar 1 keer min of meer deftig gelukt, maar er zijn kadees die daar echt belachelijk goed in zijn (bv babylon demolisionist). Ik wou n tutorial van rj.com hier zetten maar da ligt plat precies...allesinds...
1. importeer uw instrumental en uw song in audacity
2. maak van beide een monotrack
3. zorg dat uw instrumental en uw song exact op hetzelfde moment beginnen. Dat is echt wel belangrijk als ge een beetje een deftig resultaat wilt. Veel gepruts dus, maar uw inst en uw song moeten echt wel identiek gelijk lopen.
4. selecteer de instrumental -> kies invert audio in effects
normaal gezien zou ge nu uw acapella moeten overhouden...best nog een beetje eq'en en ge zou als ge wat oefent nog wel redelijk goede acapella's kunnen maken...
en mss nog voor de geïnteresseerden...hoe verwijder ik de vocals van een track...lukt zelden maar ge kunt het maar eens proberen...
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=editing&i=remove-vocals (http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=editing&i=remove-vocals)
have fun!!
-
oei dat was ik dus op cykore's account...
-
oei dat was ik dus op cykore's account...
ale zijne 1e post en het is dan nog nt v hem zelf :mrgreen:
-
oei dat was ik dus op cykore's account...
ale zijne 1e post en het is dan nog nt v hem zelf :mrgreen:
+1 :lol:
Eergister nog op zittn denken, dewaeles doent ook constant, zijn er toch veel!! Of vertrekken die allemaal van e pure vocal? Denk et nie!!
Wat ik wel weet is dat de stem meestal altijd mono is, is sowieso mono opgenomen! hier kan je al van vertrekken cfr audacity, en dan idd via eq verder filteren, wel nog niet geprobeerd, dus lukt dit wel? Je moet sowieso wss tml weten/horen hoe de track/sample technisch in elkaar zit dan, effecten, compressie, ... als dit niet meteen lukt.
Puur via instrumentel (nie via audacity) is eig e goe idee, wel moe je dan weer de instr hebben of maken, veel new beat heeft dit wel, kan je wss al een ton aan samples rippen!!
Dus e goede intro vraag!
Who's gone tell? :biggrin:
-
kpeis dat de dewaelebrothers wel genoeg mensen kennen in het circuit om originele vocals te bemachtigen... als ze zelf al vocals van de rolling stones krijgen en stuff ;)
-
mja denk t ook...maar genoeg van hun acapella's te vinden hoor...zeker top 40 stuff in goede kwaliteit. Links posten mag hier zeker niet, maar genoeg acapellas4u op internet...
-
Wist ik niet! ma ze zijn ook ergens moeten beginnen he! En zijn er toch nog genoeg die rmx maken/vocals pikken van oude nr's! naast de dew...
Maar blijkbaar is het idd toch moeilijk om 't klaar te spelen? Ervaringsdeskundigen, iemand?
-
mja gelik da monkey zegt. genoeg acapella's te vinden op het net
wel idd de iets meer commerciëlere dingen gelik 50cent en stuff :P
-
mja en precies had em mn hint niet door voor commerciele aca's :shhh:
-
Wist nie da ze de originele tapes kregen! :exclaim:
En ik ben niet geïnteresseerd in commi aca's! Mss stuk of 3 interessante! :lol:
Is ier trouwens niet te vraag! :clap:
-
mja denk t ook...maar genoeg van hun acapella's te vinden hoor...zeker top 40 stuff in goede kwaliteit. Links posten mag hier zeker niet, maar genoeg acapellas4u op internet...
mja like I said 't komt uit een aflevering van een serie 'k peis niet dat ik daar de acapella's van ga vinden éh :mrgreen:
-
k denk dat dat nooit van zn leven gaat lukken...
mja like i said t gaat u nie lukken :P
-
looperman.com tis legaal sorry as da ook ni mag
zijn gwn kerels zoals ons die loops & dinge zingen/rappe/schreeuwe
veel vette shit tusse
-
k denk dat dat nooit van zn leven gaat lukken...
mja like i said t gaat u nie lukken :P
:cheersad:
-
k denk dat dat nooit van zn leven gaat lukken...
mja like i said t gaat u nie lukken :P
:cheersad:
da moet u net motiveren he ;)
-
fail :mrgreen:
-
volgens mij is da nie mogelijk
ma moestet toch zo zijn, ben altijd geïnteresseerd in de werkwijze...
is idd niet megelijk denkek ma wil da ook wel as da besta :biggrin:
Post Merge: November 12, 2009, 07:08:25 PM
maak veel remixen van filmsoundtracks enzovoort en samples ja knippen wa ge kunt gebruiken éé
en pijs nie da da veel kwaad kan aangezien ik niet bij label ofzo zit.
-
denk da da bena nooit erg is :p hoeveel dingen dan als plagiaat moete gezien worde
-
tis zo :biggrin: kunt zo op den duur elke sample daj uit nen film of liedje ofzo haalt beginnen aangeven is ook geen doen aan...
-
van liedjes doek wel ni zelf ke wel sommige dinge van samples waarvan ik weet da da van e lied is mar ja :p
-
Als je ook een stuk hebt waar de tekst niet in komt en de andere geluiden wel, kun je hier in bv audacity een inverted waveform van maken. als je deze dan over de sample met de vocal plakt, cancellen bijde waveforms van de achtergrondgeluiden elkaar ne hou je enkel de vocal over :) als dit niet gaat, kan je altijd proberen om je sample heel vaal na elkaar te filteren, daarmee is het geluid wss niet volledig weg, maar je kan er dan bv een zeer lage subbass bij zetten die de overgebleven ongewenste frequenties overstemt.
-
En als ge da stukske of die serie op youtube vindt, downloaden met zo'n programmake da youtubefilmkes naar mp3 omzet en dan knippen, maar da's natuurlijk ni even goede kwaliteit, maar 't lukt wel :mrgreen:
-
Als je ook een stuk hebt waar de tekst niet in komt en de andere geluiden wel, kun je hier in bv audacity een inverted waveform van maken. als je deze dan over de sample met de vocal plakt, cancellen bijde waveforms van de achtergrondgeluiden elkaar ne hou je enkel de vocal over :) als dit niet gaat, kan je altijd proberen om je sample heel vaal na elkaar te filteren, daarmee is het geluid wss niet volledig weg, maar je kan er dan bv een zeer lage subbass bij zetten die de overgebleven ongewenste frequenties overstemt.
precies, je moet niet denken dat het makkelijk gaat.. het is OF accapella's vinden OF proberen de bijgeluiden te verhullen in je eigen compositie met filters of geluiden die de ongewenste bijgeluiden overstemmen.. enige manier.
-
Heb hier nog ergens een artikel liggen daarover. Als ek het terugvind Brambo dan laat ek het u weten.
-
CSI Miami bellen :cool:
-
de serie of de echte? (als der überhaupt al nen echte besta)
-
CSI Miami bellen :cool:
of Jack Bauwer :)
-
Ik had graag eens ge-expirementeerd met binaural beats in mijn ambient crap...
Nu ben ik een volledige n00b wat de technische kanten aangaat dus ik heb wel een paar vragen :)
"Binaural beats verwijst naar een technologie die twee verschillende tonen genereert, één toon voor het linkeroor en een andere toon voor het rechteroor. Het verschil tussen deze tonen is meestal klein, van 1 Hz tot 20 Hz. Het kleine verschil tussen de twee tonen zorgt ervoor dat het brein een derde verschiltoon genereert als een zweving van de twee verschillende (maar op elkaar gelijkende) tonen in het linker- en rechter oor. Deze derde toon wordt de binaural beat genoemd, en heeft een frequentie die overeenkomt met het verschil tussen de twee tonen. Indien de linkertoon 150 Hz is, en de rechtertoon 143 Hz, is de binaural beat 7 Hz."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats (http://nl.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats)
Dus ik moet bepaalde tonen kunnen genereren op bepaalde frequenties...
- Nu stel dat ik met een synth een bepaalde toon genereer en ik kijk dan met een grafische EQ op welke frequentie ie zit is dat dan voldoende? Ik vermoed van wel? Maar 't zal natuurlijk niet precies genoeg zijn zeker?
- Of weet er iemand een synth waar ik kan zeggen genereer toon X op frequentie Y? En liefst een waar ik dan de frequenties geleidelijk kan laten aanpassen mbv bvb automation...
Of als er iemand ervaring heeft met binaural beats en een paar tips heeft dan hoor'k het graag :mrgreen:
-
Het gaat hier om een andere soort frequentie.
Ben zelf niet zo goed in het verwoorden ervan maar het gaat om het fluctueren van bv uw sinustoon per seconde, niet om de EQ-frequentie.
De ene oscillator gaat dan wat trager dan de andere, wat uw hersenen oppikken.
(http://blog.makezine.com/Binaural-Beats-1.jpg)
Ik denk dat je 't met uw LFO kan bereiken.
-
hmmm 't ga dus nog gecompliceerder zijn dan ik dacht :cheersad:
keer kijken of ik geen tutorial vind ofzo :)
'k denk dat de mango wel zou kunnen antwoorden op mijn vragen
MANGOOOOOOO
HILFE MIR BITTE
-
hmmm 't ga dus nog gecompliceerder zijn dan ik dacht :cheersad:
keer kijken of ik geen tutorial vind ofzo :)
'k denk dat de mango wel zou kunnen antwoorden op mijn vragen
MANGOOOOOOO
HILFE MIR BITTE
2 osscilatoren hebt ge nodig, 1 laat ge door het linker kanaal gaan (me een bepaalde grondfrequentie)
en den andere door het rechterkanaal (+- 20hz van de frequentie van u linker kanaal)
Ik heb het nog maar 1 keer gehoord en dat was op 10 jaar ZMK bij Binaural beats lab en nu ik het hier zo lees snap ik het eindelijk wth ze aan het proberen waren.(was opzich wel vet maar toen snapte ik er niets van omdat het gewoon constant 2 oscillatoren waren die miniem werden aangepast denk ik)
Doordat u 2 signalen toch een klein beetje verschillen in frequentie gaan ze niet in fase of onder een vastefaseverschijven naast elkaar spelen.
Maar gaan de toppen van uw sinus soms samen zitten en soms gewoon in fase verschoven zijn en soms in tegenfase liggen.
Hierdoor krijg je het effect alsof er een 3e frequentie is die veel lager ligt.
Praktisch: denk ik wel da ge die 2 frequenties constant ga moeten aanhouden of toch tamelijk lang.
voordeel: ge kunt frequenties spelen die u boxen nie aankunnen zoals in het voorbeeld die vanop de site 7Hz der bij mijn weten geen versterkers die dat nog doorlaten.
Wat ge ook zult nodig hebben zijn 2 subs. en veel geduld :ganja:
en niet te vergeten brave buren want ge ga ze wel tamelijk luid moeten zetten :slayer:
-
Wat ge ook zult nodig hebben zijn 2 subs. en veel geduld :ganja:
Binaural beats komen best tot hun recht in de koptelefoon...
'k zal dus nog wat research moeten doen precies :) merci voor de info mango :respect:
Ik heb het nog maar 1 keer gehoord en dat was op 10 jaar ZMK bij Binaural beats lab en nu ik het hier zo lees snap ik het eindelijk wth ze aan het proberen waren.(was opzich wel vet maar toen snapte ik er niets van omdat het gewoon constant 2 oscillatoren waren die miniem werden aangepast denk ik)
als't u interesseert I-doser en/of hemisync eens googlen... al toffe resultaten gehad met zo'n toestanden :ganja:
-
Het gaat hier om een andere soort frequentie.
Ben zelf niet zo goed in het verwoorden ervan maar het gaat om het fluctueren van bv uw sinustoon per seconde, niet om de EQ-frequentie.
De ene oscillator gaat dan wat trager dan de andere, wat uw hersenen oppikken.
(http://blog.makezine.com/Binaural-Beats-1.jpg)
Ik denk dat je 't met uw LFO kan bereiken.
eigenlijk gaat dat steeds over dezelfde soort frequentie hoor
-
Hoe bedoel je?
-
wel geluid is gewoon een som van sinussen met alle mogelijke frequenties, hetgeen je met eq'n doet, is bepaalde van die sinussen wegfilteren
en als je spreekt over een bepaalde "toon", dan is dat ook een som van sinussen, 1 sinus met als frequentie de grondtoon en dan nog boventonen die bepaald worden door het instrument.
'frequentie' is altijd het aantal keer dat een sinus fluctueert per seconde.
en wat ze op die figuur tonen zijn 2 sinussen met licht verschillende frequentie en daardoor ontstaan er zwevingen
-
wang tsjing tsjong :mrgreen:
-
Ja, maar ik zei dat omdat brambo de indruk had dat 't via EQ gedaan wordt hé :)
Zoals ik al zei, ben niet zo goed daarin :)
-
Heel smalle bandpass filter (me de center frequenctie dan +-20hz verschil) op 2 geluiden kan ook natuurlijk maar da ga alleen lukken me nen VST omda analoog daar niet zo goe presteert
-
nenee ik dacht om met die grafische eq te kunnen uitvissen op welke frequentie die toon an het spelen was daar ik, bij mijn weten toch, niet kan zeggen aan mijn synth speel een toon op frequentie X
-
nenee ik dacht om met die grafische eq te kunnen uitvissen op welke frequentie die toon an het spelen was daar ik, bij mijn weten toch, niet kan zeggen aan mijn synth speel een toon op frequentie X
ik weet ni of die frequenties heel nauwkeurig moeten ingesteld worden, maar bij de meeste synths kan je de toon toch wel een heel klein beetje verhogen of verlagen?
-
nenee ik dacht om met die grafische eq te kunnen uitvissen op welke frequentie die toon an het spelen was daar ik, bij mijn weten toch, niet kan zeggen aan mijn synth speel een toon op frequentie X
EQ links en EQ rechts en dan maakt ge zoiets en zorgt da het midden <+-20hz uit mekaar ligt en dat u -3db punt zo dicht mogelijk bij u middenfrequentie ligt (dus zo weinig mogelijk frequenties doorlaten)
(http://faxswitch.com/images/bandpassfilter.gif)
-
nenee ik dacht om met die grafische eq te kunnen uitvissen op welke frequentie die toon an het spelen was daar ik, bij mijn weten toch, niet kan zeggen aan mijn synth speel een toon op frequentie X
ik weet ni of die frequenties heel nauwkeurig moeten ingesteld worden, maar bij de meeste synths kan je de toon toch wel een heel klein beetje verhogen of verlagen?
frequenties dienen idd nauwkeurig ingesteld worden om bepaalde euh "zaken" :hippy: te bereiken met die binaural beats... zie wiki link ;)
'k denk om eens van deze vsti's te proberen:
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=226015 (http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=226015)
-
ik denk trouwens dat er zoiets zit in cooledit (voor wie dat nog zou staan hebben) om zo automatisch van die golven toe te voegen
http://www.consciousdreaming.com/lucid-dreaming/cooledit-and-brainwave-entrainment.htm (http://www.consciousdreaming.com/lucid-dreaming/cooledit-and-brainwave-entrainment.htm)
-
ola interessant thx man!!!
-
nenee ik dacht om met die grafische eq te kunnen uitvissen op welke frequentie die toon an het spelen was daar ik, bij mijn weten toch, niet kan zeggen aan mijn synth speel een toon op frequentie X
Filters lijkt mij echt ne no-go ze volgens mij gaat het een pak makkelijker me 2 oscillatoren.
Probleem bij filters ligt em in de effectieve filtering (zeker bij analoge filters) http://nl.wikipedia.org/wiki/Filter_(elektronica) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Filter_(elektronica))
Als ge 2 aparte ossiclatoren pakt en ge geeft die bijna dezelfde parameters (op de frequentie na dan) zit ge zeker binnen die range en stuurt ge maar effectief 2 verschillende zuivere signalen (wa volgens mij wel essentieel is wilde het effect volledig bereiken)
Anders zit er nog ruis op van frequenties die ge niet wilt doorlaten....
-
Heeft er eigenlijk ooit al iemand die effecten ervaren?
-
Ja, ge moet eens die Hemisync afhalen, zoals brambo al zei.
Ideaal voor 's avonds in uw bed, beetje zweven :)
-
Ja, ge moet eens die Hemisync afhalen, zoals brambo al zei.
Ideaal voor 's avonds in uw bed, beetje zweven :)
ah ik had er over gelezen, toch eens checken
-
(http://i84.servimg.com/u/f84/12/14/23/89/binaur10.jpg)
(http://i84.servimg.com/u/f84/12/14/23/89/10_yea18.jpg)
@ 10 yrs ZMK was vooral bizar omda er nie veel anders uitkwam al binaural beats dus nie te lang blijven stilstaan toen er was teveel goeds die avond :lol:
-
Heeft er eigenlijk ooit al iemand die effecten ervaren?
nuchter niet neen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:ganja:
-
ma ik snap het effect niet echt , word je daar dan echt rustig van of hoe zit dat , wat voor effecten krijgt ge daarvan ?? :eh:
-
http://www.i-doser.com/storev3/index.php (http://www.i-doser.com/storev3/index.php)
vroeger kon ge hier nen demo downloaden en kheb het ooit wel is getest maar bij mij werkte het niet echt denk ik, maar als ge gewoon da opzet als ge gaat slapen en al het licht dooft dan geeft da wel een space gevoel :mrgreen:
Post Merge: January 29, 2010, 12:28:09 AM
http://www.youtube.com/watch?v=Wuk9riAGpMk# (http://www.youtube.com/watch?v=Wuk9riAGpMk#)
just getest, ge droomt er wel van weg maar da is het dan ook bij mij :think:
-
@paddestoel, meer moet ge er ook niet van verwachten é ja :) bedoeling is gewoon om ofwel te mediteren ofwel te genieten van de free hypnagogia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia) show :mrgreen: ...
anyway... iemand ervaring met LFO? op mijnen synth snap ik dat beestje (wel een beetje :whistle: :lol: ) ma 'k heb hier nu onderstaand kreng gedownload en 't lukt mij toch precies niet echt :cheersad: :oops:
http://www.blechturmstudios.at/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=29 (http://www.blechturmstudios.at/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=29)
'k wil wat lichte LFO op mijn snare smeren ma k krijg het precies toch niet aan de praat :think: en der zit natuurlijk geen manual bij :doh:
iemand? :oops:
-
zit er geen lfo ingebouwd in't programma waar ge mee werkt?
trouwens voor de mensen die op zoek waren naar iets om geluid mee uit te knippen enzo (weet niet of't hier al is gezegd geweest is maar bon)
kunt misschien deze is proberen, heb em just gedownload ga hem straks eens testen
wavepad
http://www.nch.com.au/wavepad/index.html?gclid=CLO3oK-g758CFcs-3godpw4lYA (http://www.nch.com.au/wavepad/index.html?gclid=CLO3oK-g758CFcs-3godpw4lYA)
Post Merge: February 13, 2010, 03:00:18 PM
ma ik snap het effect niet echt , word je daar dan echt rustig van of hoe zit dat , wat voor effecten krijgt ge daarvan ?? :eh:
ja ge zou daar normaal iets van moeten ervaren (die hemisync ofzo hebbek ook gedownload maar :hand: )
BETA (13 Hz – 30 Hz) Dit is de normale ‘wakkere’ staat. Je bent met de volgende activiteiten vaak in Bèta staat; autorijden, werken, praten enz. Hogere Bèta staat wordt vaak geassocieerd met stress en angst.[bron?]
ALFA (8 Hz – 12 Hz) Dit is de staat van lichte ontspanning. Alfa staat wordt ook wel de ideale leerstaat genoemd omdat je in deze staat makkelijker kunt leren en onthouden.[bron?]
THETA (4 Hz – 7 Hz) Dit is een staat van diepe ontspanning. Deze staat wordt ook wel geassocieerd met diepe meditatie of dromen.[bron?]
DELTA (0,5 Hz – 3 Hz) Dit is de staat als je diep in slaap bent. Het zijn de langzaamste hersengolven die we in de hersenen kunnen vinden.
dit zou het moeten doen, en zal het wel doen ook maar voor de mens is't onmogelijk om die geluidsgolven waar te nemen, tenzij ge er wa aan prutst :hippy:
kdenk dat't wel interessant zou zijn om dit n beetje verder uit te zoeken en eventueel te gebruiken in u tracks etc... als een soort van extra dimensie aan u muziek
-
Vraag voor de mensen die (blauwe) electribe gebruiken
wss stomme vraag, kheb da spel nu effe geleend en ben er n beke mee aant spelen maar
hoe maakt gijle core en of tek kicks daarmee?
een standaard inladen en daar dan compressor, eq en distortion op? of welke effecten gebruikt ge?
de standaard al aanpassen? ja of nee? en hoe? met attack en release en dergelijke?
ik kan dr wel harde kicks uitkrijgen door distortion en eq dr op te zetten maar die klinken nooit echt clean, gewoon hard, in een rij klinken die wel ok ma het nazinderen van die kick heb ik nooit echt onder controle
ik hoop da iemand zin eeft om dr is n uitlegske over te doen, zou me al heel wat vooruithelpen want kvind op internet ni meteen goede info drover
-
die subbas of hoe da je het noemt maak ik via de synth
voor u kicks ist wa foefelen. mss niet de ideale bak voor kicks mee te maken imo
-
Hoe moet ik men song in apparte delen renderen in fruityloops voor in ableton?
Als ik split mixer tracks selecteer heb ik 90 bestanden, afhankelijk van het aantal geluiden die ik gebruik.. en wanneer ik save slice markers selecteer heb ik slechts 5 bestanden maar daarmee lukt het ook niet echt in ableton...
kan iemand helpen aub?
Thx ;)
-
niemand tips over kicks maken met electribe? algemene tips over electribe?
-
keer youtube checken?
-
veel filmkes met mensen die 1 van hun nummers 'live' spelen, ma vind nix bruikbaar om echt te leren hoe dr goeie kicks mee te maken
-
veel filmkes met mensen die 1 van hun nummers 'live' spelen, ma vind nix bruikbaar om echt te leren hoe dr goeie kicks mee te maken
Misschien eerst is wa meer info opzoeken over muziek maken int algemeen....
Uiteindelijk is zo'n electribe gewoon ne VST maar dan in hardware...
-
veel filmkes met mensen die 1 van hun nummers 'live' spelen, ma vind nix bruikbaar om echt te leren hoe dr goeie kicks mee te maken
Misschien eerst is wa meer info opzoeken over muziek maken int algemeen....
Uiteindelijk is zo'n electribe gewoon ne VST maar dan in hardware...
das zever ....
nen MX is ne groovebox , da is (omt gemakelijk uittelegen) gewoon bv fruity loops in een machine maar hebt minder mogelijkheden ...
en nen SX is ne sampler , dus das al zeker ni zoals ne vst ...
Kzou eerder stellen da vst`s (voor zover dak da ken) componenten zijn uit hardware machines omgezet in software ...
grtz !
-
er bestaan sampler en groovebox vsti's hoor samoth ;) dus dat is geen zever...
ik ken de mogelijkheden van dien electribe niet maar info opzoeken over muziek maken in't algemeen kan nooit geen kwaad, gelijk met welk medium je werkt!
succes ezzy :) geduld is een schone deugd! :p
Post Merge: March 25, 2010, 04:07:17 PM
is dat den dezen dat je hebt ezzy?
http://www.korg.co.uk/products/dance_dj/mx1/dj_mx1.asp (http://www.korg.co.uk/products/dance_dj/mx1/dj_mx1.asp)
-
ja tscheelt heel veel als je wat basiskennis hebt
dat je weet wa oscilators, lfo's, fx enzo zijn, weet je direct een stuk beter waarmee je bezig bent dan gewoon wa random knoppen draaien tot je iets leuks hebt (alhoewel da ook heel tof blijft)
dien emx heeft standaard drumsounds er in zitten dus je kan hoostens wa effecten enzo der op smijten
kpeis dat dien sampler eerder geschikt is voor het betere 'kick'werk
-
dus 't is een groovebox? ... zo'n alles in één bakken zuigen meestal imho
soit
dus er zit een synth in vermoed ik? dan kan je daarmee ook kicks maken, maar dat is wel moeilijk imo...
eens zoeken op kick drum synthesis anders
-
dus er zit een synth in vermoed ik? dan kan je daarmee ook kicks maken, maar dat is wel moeilijk imo...
eens zoeken op kick drum synthesis anders
Die mx bevat drumcomputer en synth.
-
veel filmkes met mensen die 1 van hun nummers 'live' spelen, ma vind nix bruikbaar om echt te leren hoe dr goeie kicks mee te maken
Misschien eerst is wa meer info opzoeken over muziek maken int algemeen....
Uiteindelijk is zo'n electribe gewoon ne VST maar dan in hardware...
das zever ....
nen MX is ne groovebox , da is (omt gemakelijk uittelegen) gewoon bv fruity loops in een machine maar hebt minder mogelijkheden ...
en nen SX is ne sampler , dus das al zeker ni zoals ne vst ...
Kzou eerder stellen da vst`s (voor zover dak da ken) componenten zijn uit hardware machines omgezet in software ...
grtz !
da is deels waar samoth en ik weet da gij nogal nen hardware freak bent (wa da in mijn ogen geweldig is)
ma uiteindelijk kunde nie om het feit omheen da er tegenwoordig software is die nen electribe MX,SX,... perfect kan emuleren en dus in feite kunde daar even goe alles mee doen (Der worden zelfs versterkers geemuleerd omda ze te duur zijn vo de meeste om ff aan te kopen)
Om nu verder te gaan op waarom dak zo'n antwoord gegeven heb:
Mensen beginnen tegenwoordig maar wa aan topkes te draaien en te doen zonder te beseffen waar ze mee bezig zijn en binnen een maand of 5 spelen ze dan ineens live. wel zo macheert het nie imo
Ik begin ondertussen zo beetje de basis van de meeste synths/grooveboxen te snappen (door men achtergrond als elektronicus) dus ik snap wa nen LFO, HPF, BPF, voor sta en wa dat juist doet met het signaal da ge erin stuurt.
Tga hem veel meer vooruit helpen dan 2 maand gewoon random wa topkes draaien en patroontjes inspelen imo
Kmoet eerlijk zijn kben er nie mee bezig me muziek te maken ma het kan nooit kwaad om te snappen wa ge doe ipv gewoon wa te zitten prutsen imo :whistle:
(Btw samoth gij kent u gerief ondertussen wel dus tis eerder nen hint aan alle beginners zowel hardware als software)
-
dus 't is een groovebox? ... zo'n alles in één bakken zuigen meestal imho
tis natuurlijk zo da als je van alles een beetje hebt in 1 doos, da er sommigen dingen minder gaan zijn dan pure synth natuurlijk maar een groovebox is wel heel praktisch
-
kan goed zijn hoor, heb al met twee zo'n bakken gewerkt maar 't was toch mijn ding niet echt... zal wel zijn omdat ik er niet mee vertrouwd ben/was
'k heb liever drum en synth in een aparte bak :) blijft natuurlijk stukken leuker om met hardware te werken dan met software maar het prijskaartje en de beperkte mogelijkheden houden mij voorlopig bij mijn ouwe trouwe pc
-
kan goed zijn hoor, heb al met twee zo'n bakken gewerkt maar 't was toch mijn ding niet echt... zal wel zijn omdat ik er niet mee vertrouwd ben/was
'k heb liever drum en synth in een aparte bak :) blijft natuurlijk stukken leuker om met hardware te werken dan met software maar het prijskaartje en de beperkte mogelijkheden houden mij voorlopig bij mijn ouwe trouwe pc
Koopt u ne midi interface + veel tijd en goesting en u mogelijkheden zijn echt onbeperkt
software aansturen via hardware en omgekeerd tis allemaal mogelijk tegenwoordig ze moet er gewoon effe mee bezig zijn
-
vroeger dacht ik altijd in de trend van als ik nu dit of dat had hé (meestal was dat een rs7000), dan kon ik alles maken wa ik wou
ma achteraf heb ik ontdekt me creativiteit en werk veel meer te bereiken valt dan met het perfecte programma of een dure synth
zo bezie ik het
-
kan goed zijn hoor, heb al met twee zo'n bakken gewerkt maar 't was toch mijn ding niet echt... zal wel zijn omdat ik er niet mee vertrouwd ben/was
'k heb liever drum en synth in een aparte bak :) blijft natuurlijk stukken leuker om met hardware te werken dan met software maar het prijskaartje en de beperkte mogelijkheden houden mij voorlopig bij mijn ouwe trouwe pc
Koopt u ne midi interface + veel tijd en goesting en u mogelijkheden zijn echt onbeperkt
software aansturen via hardware en omgekeerd tis allemaal mogelijk tegenwoordig ze moet er gewoon effe mee bezig zijn
ja dat weet ik hoor ;) ... en ik heb een midi interface...
maar zoals ik al zei het geld en de beperkingen houden mij tegen...
moest ik ooit hardware kopen dan is het zo'n Duitse 808/909 kopie
-
veel filmkes met mensen die 1 van hun nummers 'live' spelen, ma vind nix bruikbaar om echt te leren hoe dr goeie kicks mee te maken
Misschien eerst is wa meer info opzoeken over muziek maken int algemeen....
Uiteindelijk is zo'n electribe gewoon ne VST maar dan in hardware...
das zever ....
nen MX is ne groovebox , da is (omt gemakelijk uittelegen) gewoon bv fruity loops in een machine maar hebt minder mogelijkheden ...
en nen SX is ne sampler , dus das al zeker ni zoals ne vst ...
Kzou eerder stellen da vst`s (voor zover dak da ken) componenten zijn uit hardware machines omgezet in software ...
grtz !
da is deels waar samoth en ik weet da gij nogal nen hardware freak bent (wa da in mijn ogen geweldig is)
ma uiteindelijk kunde nie om het feit omheen da er tegenwoordig software is die nen electribe MX,SX,... perfect kan emuleren en dus in feite kunde daar even goe alles mee doen (Der worden zelfs versterkers geemuleerd omda ze te duur zijn vo de meeste om ff aan te kopen)
kannek jammer genoeg zeker niet ontkennen ...
Voor mij draait het meer om het gevoel dak er bij krijg , en hoe live het eigenlijk wel is als er live gespeelt word ...
@ brambo , ja uit ne groovebox aalde ook synths maja g moet die groovebox niet alleen gebruiken e ... kgebruik syntparts uit 3 machinen in mijn live ... ... kvin den mx gewoon ne zalige sequencer ook, net zoals bv de yamaga rm1x een betaalbare zeer dikke sequencer is imo
-
rm1x :love:
ondanks zn tekortkomingen een toverbox!
-
@ brambo , ja uit ne groovebox aalde ook synths maja g moet die groovebox niet alleen gebruiken e ... kgebruik syntparts uit 3 machinen in mijn live ... ... kvin den mx gewoon ne zalige sequencer ook, net zoals bv de yamaga rm1x een betaalbare zeer dikke sequencer is imo
ja 'k zeg het 't zal wel door mijn onkunde zijn dat ik die vooroordelen heb hoor ;)
-
Miss ff het toelichtingske over het midi protocol:
Das ontwikkeld origineel voor Hardware instrumenten met mekaar te laten "praten" aangezien ge tegenwoordig ook software instrumenten aka de VST's, software sequencers (ableton,...),.... ook beschikken over die midi interface is het dus mogelijk om die ook me mekaar te laten praten.
Korg heeft daar zelfs speciale datasheets voor om uw Electribe MX,SX,... volledig te kunnen aansturen via MIDI via u pc
http://www.korg-datastorage.jp/Software/MIDIImp/EMX.pdf (http://www.korg-datastorage.jp/Software/MIDIImp/EMX.pdf)
Hierbij maken ze af en toe wel gebruik van SYSEX (of system exclusive messages) die ge waarschijnlijk via den een of andere tool ga moeten leren aan uw software sequencer aangezien die SYSEX messages van fabrikant tot fabrikant verschillen EN NIET standaard tot het Midi protocol behoren.
Kheb vorige zomer gans het midi protocol geleerd voor een project op school en ik vind nog altijd dat maar weinig mensen het tot het maximum drijven want je kan er ongelooflijk veel mee.
Vandaar dat ik het vaak frustrerend vind als je ziet hoeveel gerief er soms op tafel staat en hoe weinig ze ermee doen.
Learn your protocols, learn your gears :hippy:
-
maar met een pc werken is lame mango :)
-
gewoon gameboy + nanoloop kopen en ge hebt een monsterhit in no time
-
maar met een pc werken is lame mango :)
Kunt ook puur hardware werken en nog steeds het midiprotocol leren wie weet vind ge wel iets om uw bakskes nog harder uit te buiten :slayer:
-
Mensen beginnen tegenwoordig maar wa aan topkes te draaien en te doen zonder te beseffen waar ze mee bezig zijn en binnen een maand of 5 spelen ze dan ineens live. wel zo macheert het nie imo
:clap:
-
Mjah is wel een feit dater de laatste tijd massas nieuwe lives bijkome ...
En mss somige iets te vroeg beginne live spelen idd ! :rolleyes: :mrgreen:
Maar da kan enkel nadelig zijn voor de artiest zelf e... als g suckt worde ni gebookt ... zo gaat et nu eenmaal ... :mrgreen:
Dusja kdenk da de meeste da wel beseffen zeker ...?
maja langs den andre kant , al doende leert men zeker ?
-
vriendjespolitiek niet onderschatten ;)
-
Hebt niet echt kwaliteit nodig om een setje te mogen spelen se.
Je hebt wel iets meer kwaliteit nodig om regelmatig geboekt te worden.
-
Hebt niet echt kwaliteit nodig om een setje te mogen spelen se.
Je hebt wel iets meer kwaliteit nodig om regelmatig geboekt te worden.
Niet echt waar en ksnap brambo zen post over vriendjespolitiek wel.
Om het zacht uit te drukken der is nog veel werk aan hun set bij veel volk :whistle:
-
de kritiek is soms ook wel hard natuurlijk en ni iedereen heeft tijd voor een setje ineen te steken
maar het zou goed zijn dat nieuwe paden zouden ingeslagen worden en wa minder rechtendoor zoals zoveel volk hier al insinueert ;)
maar hier zitten in ieder geval toch al veel geslaagde artiesten/setjes bijeen opt forum :clap:
-
kritiek is nodig... als je vindt dat je zelf niet meer hoeft te evolueren denk ik dat je jezelf een ietsie pietsie te goed vindt ;)
dat is het mooie aan muziek imho... 't is iets waar je voor altijd kan blijven in bijleren
-
ik vind het leerproces van muziek ook interessant ja maar ook frustrerend;
belangrijk is wel dat je het opgelegde doel kan bereiken en dat het maken van muziek je ook kan verrijken
-
frustrerend
it sure is :mrgreen: zeker het technisch aspect :sick:
-
Kan iemand mij is vertelle hoe ik met mijn electribes kan opnemen op de pc?
Liefst gewoon in ableton ofzo maar hoe moet ik dat dan instellen dat ableton opneemt van mijn tribes?
-
Kan iemand mij is vertelle hoe ik met mijn electribes kan opnemen op de pc?
Liefst gewoon in ableton ofzo maar hoe moet ik dat dan instellen dat ableton opneemt van mijn tribes?
Vo samples/set op te nemen?
Line out electribe verbinden met line in PC
Best gewoon opnemen via den 1 of andere tool (audacity wordt hier vaak voor gebruikt omda ge daarmee ineens u samples kunt normalizen qua volume that is)
Of om u electribes te kunnen gebruiken in ne set gemaakt me ableton?
Midi interface
+ heel veel geduld en goesting om alles ingesteld te krijgen
+ een deftig menpaneel
+ veel mastering
-
Kan iemand mij is vertelle hoe ik met mijn electribes kan opnemen op de pc?
Liefst gewoon in ableton ofzo maar hoe moet ik dat dan instellen dat ableton opneemt van mijn tribes?
PM'ke naar crashtestdummie...
ij neemt ons sets altijd op in ableton en gelijk da mango zegt wel met geluidskaart en deftig mengpaneel dertussen.
-
ah cava mercie al :respect: Goei mengpanneel is geen probleem maar een goei geluidskaart is een ander zaak ;)
-
ah cava mercie al :respect: Goei mengpanneel is geen probleem maar een goei geluidskaart is een ander zaak ;)
Het ga ook zonder geluidskaart ze (en thangt van u onboard geluidskaart af hoe goe de kwaliteit dan zal zijn)
Hou er wel rekening mee da uw GAIN zo goe als volledig toe ga moeten staan op u mengpaneel (anders ga ge zwaar overstuurd geluid hebben)
Uw Gain op uw electribe zou ik dan weer tamelijk ver open zetten
Gewoon om nie teveel storing onderweg op te picken
Tis een tijdje prullen en ge bent er :mrgreen:
-
frustrerend
it sure is :mrgreen: zeker het technisch aspect :sick:
dat vind ik just het plezantste, de theorie checken en dan testen in de praktijk om te zien of da wel klopt diene theorie
-
grappig da hier sommigen bijna wetenschappelijk bezig zijn met electronische muziek :cheernutz:
-
grappig da hier sommigen bijna wetenschappelijk bezig zijn met electronische muziek :cheernutz:
beroepsmisvorming noemt dadde :mrgreen:
-
grappig da hier sommigen bijna wetenschappelijk bezig zijn met electronische muziek :cheernutz:
Zonder den theorie te kennen zal het in de praktijk nooit op veel trekken...
Ge kunt veel doen op het gevoel da ontken ik niet maar uiteindelijk moet je wel rekening houden met de technologische beperkingen die nog steeds gelden en dingen zoals de gevoeligheid van het menselijk oor en hoe de filtering achteraf naar de boxen gebeurd....
Hierdoor ga ge uw "headroom" optimaler kunnen gebruiken en gaat uw muziek een veel "vollere" klank hebben als van den doorsnee artiest wiens set meestal overkomt als een gebeuk binnen een "grijze zone"(Veel sets zijn wel leuk om op te feesten maar geef toe hoeveel live sets blijven er tegenwoordig nog echt hangen in je hoofd tot 2 weken na een feest....(ze zijn er nog wel maar het is nog maar een heeeeel select clubje)).
Ook is een klassieke muzikale opvoeding heel handig als ge later zou willen producen omdat ge dan al iets kent van maten, toonhoogtes etc etc...
Aleja da is natuurlijk mijn mening he...
-
grappig da hier sommigen bijna wetenschappelijk bezig zijn met electronische muziek :cheernutz:
Zonder den theorie te kennen zal het in de praktijk nooit op veel trekken...
En ookal kent ge de theorie, dan nog kan het op geen orgel trekken. :'(
Tenzij als ik der nen unfiltered orgel in steek.
-
grappig da hier sommigen bijna wetenschappelijk bezig zijn met electronische muziek :cheernutz:
Zonder den theorie te kennen zal het in de praktijk nooit op veel trekken...
En ookal kent ge de theorie, dan nog kan het op geen orgel trekken. :'(
Tenzij als ik der nen unfiltered orgel in steek.
Ja oke dan volgt de stap creativiteit he drane :mrgreen:
Ma dan kunde tenminste zitten prutsen terwijl ge "weet" wa ge doe ipv int wilde weg me u midicontrollerke, groovebox,synth,vst,..... te zitten fooren :whistle:
-
imho is't beter omgekeerd... eerst het creatieve aspect en dan pas het theoretische...
-
Mja, als ge de techniek goed beheerst zult ge uw creativiteit veel natuurlijker kunnen omzetten é
-
het theoretische komt wel vanzelf, gewoon lang genoeg prutsen
-
Mja, als ge de techniek goed beheerst zult ge uw creativiteit veel natuurlijker kunnen omzetten é
tuurlijk... maar waarom eerst tijd investeren in de techniek aan te leren als ge't creatieve niet beheerst? kans bestaat natuurlijk dat het creatieve aspect zich gaandeweg ook wel zal ontwikkelen maar het theoretische aspect kan iedereen leren, het creatieve minder...
iedereen kan bijvoorbeeld schrijven... maar niet iedereen kan "schrijven"...
nu imho éh ;)
-
iedereen kan bijvoorbeeld schrijven... maar niet iedereen kan "schrijven"...
maar iedereen moet eerst de taal leren :P
-
iedereen kan bijvoorbeeld schrijven... maar niet iedereen kan "schrijven"...
haha ja ma om te "schrijven" moetge wel kunnen schrijven hé :mrgreen:
-
Kheb ook et meeste geleerd van gewoon proberen ze eerlijk gezegd ... natuurlijk wel aty mee de handleiding van de machine in kwestie bij de hand ...
Maar alle zeer technische mambojambo komt na dage de basis van u machine kent en er wat mee overweg kunt ... anders zijde er toch geen reet mee ... imo
-
Enkele vrienden van mij zijn ondertussen naar het SAE in Rotterdam gegaan om beter muziek te maken en als ik het verschil hoor voor en na hun opleiding ginder kan ik u wel zeggen dat het ONMISBAAR is om den theorie uit te zoeken voor ge in de praktijk begint die mannen zijn me zo'n grote sprong vooruit gegaan.
Hun sound is voller, beter gestructureerd en klinkt echt proper (tis dan wel geen tek of core ma kvind het echt sjiek)
Ook zijn er veel mensen die eerst DJ sets spelen en dan pas live gaan die zijn over het algemeen al beter voorbereid als mannen die gewoon beginnen "producen"
Keert het en draait het zoals ge wilt ma ge moet muziek snappen vooraleer ge het zelf kunt maken.
-
imho is't beter omgekeerd... eerst het creatieve aspect en dan pas het theoretische...
+ 1
er moet eerst een reden zijn, een wil om iets te maken
daarna gewoon zien ge uw instrument/programma doorhebt hé
ge moogt den technische kant de creativiteit ni laten beperken
-
het theoretische komt wel vanzelf, gewoon lang genoeg prutsen
jup tisda :biggrin:
-
met enkel prutsen ga je er ook nie graken een minimum aan theorie is wel nodig ,nekeer de manual lezen is zoizo geen slecht idee.
als ge de theorie er achter kent en ge weet wat een knopke veranders aan u geluid kunt ge ook u creativiteit sneller omzetten in muziek. Enkele vrienden van mij zijn ondertussen naar het SAE in Rotterdam gegaan om beter muziek te maken en als ik het verschil hoor voor en na hun opleiding ginder kan ik u wel zeggen dat het ONMISBAAR is om den theorie uit te zoeken voor ge in de praktijk begint die mannen zijn me zo'n grote sprong vooruit gegaan.
Hun sound is voller, beter gestructureerd en klinkt echt proper (tis dan wel geen tek of core ma kvind het echt sjiek)
mag ook wel voor het geld ge daarvoor betaald :respect:
kheb ook een opleiding gevolgd en een tijdje profesioneel als audio technieker gewerkt en ik leer ook nog iedere keer bij ;)
-
met enkel prutsen ga je er ook nie graken een minimum aan theorie is wel nodig ,nekeer de manual lezen is zoizo geen slecht idee.
als ge de theorie er achter kent en ge weet wat een knopke veranders aan u geluid kunt ge ook u creativiteit sneller omzetten in muziek.
ja da's waar maar ge kunt ook op u gemakske wa prutsen dan zal't inderdaad veel langer duren tegen ge u creativiteit kunt uiten maar ge gaat wel op een punt komen waar ge ook weet welk knopke wa doet
-
Sure, maar gaje ook begrijpen waarom je 't doet?
Ga je het ook kunnen toepassen op een ander stuk hardware of software?
-
kweet ni of ge al een oplossing hebt gevonden voor het 1ste probleem ma anyway
http://www.youtube.com/watch?v=O4UZmlul0sQ# (http://www.youtube.com/watch?v=O4UZmlul0sQ#)
kwaliteit gaat er uiteraard wel van achteruit
Der is ook een manier in audition om uw geluid visueel te zien keb da nog gebruikt om ongewenste geluiden weg te gommen bv gsm storing of ne knal in de verte.
-
of ge nu me hard of software werkt als ge de theorie en de benamingen ook effectief begrijpt kunt ge er zo veel meer uithalen met die korg's hebt ge snel resultaat mss me ableton ook maar ge kunt er ooooooooooooooo zo veel meer mee dan ge denk :angel: kijk eens verder dan u neus lang is dan zij ge pas echt bezig me producen. als ge blijft 'prutsen' aan u knopkes ga je het ook nogal snel beu zij en blijft ge maar uzelf herhalen.
-
ja das een feit, maar kbedoel da't nog nie noodzakelijk is om heel u arsenaal van buiten te kennen om eraan te beginnen en u creativiteit wa te ontwikkelen :mrgreen:
-
Heb hier nog ergens een artikel liggen daarover. Als ek het terugvind Brambo dan laat ek het u weten.
kHebbet teruggevonden, heb hier wel gene scanner, ma zal er proberen aan te denken het mee naar mijn ouders te nemen als ik met pasen overhuis ga.
-
ik snap iets niet :think:
ik ben bezig een track opnieuw aan het afmixen om een zo luid mogelijk eindresultaat te bekomen... laad ik het kreng in in Live/FL Studio/Audacity dan klinkt het goed...
laad ik het gewoon in Winamp dan clipt het à volonté :think: me no comprendre :think:
Post Merge: April 12, 2010, 07:56:02 PM
hmm in vlc en windows media player speelt het wel goed af :think:
der staat nochtans geen eq aan op winamp noch één of ander effect :nuts:
-
ik snap iets niet :think:
ik ben bezig een track opnieuw aan het afmixen om een zo luid mogelijk eindresultaat te bekomen... laad ik het kreng in in Live/FL Studio/Audacity dan klinkt het goed...
laad ik het gewoon in Winamp dan clipt het à volonté :think: me no comprendre :think:
Post Merge: April 12, 2010, 07:56:02 PM
hmm in vlc en windows media player speelt het wel goed af :think:
der staat nochtans geen eq aan op winamp noch één of ander effect :nuts:
volumes controleren doet ge best door ne spectrum analyser op uw master te zetten, of het in iets als soundforge te laden en daar naar de meter te kijken
-
Mijn ouwe UC-33 midicontroller heeft kuren en stuurt signalen uit als ik niet aan de knoppen kom... Iemand enig idee hoe ik dat zou kunnen fixen? Zou'k dat durven opensmijten en 't stof uitblazen? :think:
'k heb wel twee linkerhanden :oops:
-
redeneert zo, hij is toch al kapot. Ik heb zo al veel kunnen maken: walkman, synthesizer, playstationkaske, pc, ...
Ik heb ook 2 linkerhanden en toch is da altijd gelukt
wat is er dan mislukt: Autoradio
Meer gelukt dan mislukt en da mislukte is ni zo erg omdat het toch al kapot was. ;-)
-
idd
'k heb hem vanmiddag open gesmeten :P maar 'k kan hem nog niet helemaal open smijten want 'k heb geen passende schroevendraaier :think: 'k ga misschien eentje lenen op't werk of gewoon dat ding mee pakken naar't werk en 't hier doen :P
dat omhulsel was nog geen probleem maar dan al die printplaten :think: en met mijn subliem fotografisch geheugen :lol: soit we zien wel
Post Merge: May 04, 2010, 05:47:04 PM
't is beter maar toch nog niet 100% weg :cheersad: goe 'k ga mij dan maar zo'n korg nanokontrol aanschaffen voe te liven, 't is compacter ook dus dat scheelt alweer plaats :)